A KRITIKUS BARÁT
Tanórai helyzetfeltárás
Szeretnénk tisztán látni, mi van, mi hogyan és milyen állapotban van a tanítási folyamatban, hogy értsük az éppen aktuális (kiinduló) pedagógiai helyzetet, az osztályban, az iskolában uralkodó légkört stb.
Miért van az osztályban annyi feszültség? Miért nem tudunk a diákokkal dolgozni? Mi az oka a nagyfokú lemorzsolódásnak? Miért olyan jó itt az osztályközösség? Miért van az, hogy ide örömmel jönnek be a pedagógusok dolgozni? stb.
A konkrét tanítási óra vagy tanítási nap együttműködésbeli és szakmai komponenseinek azonosítása: nem hibát vagy felelőst keresünk ilyenkor, hanem csak jelenségeket és összefüggéseket kívánunk feltérképezni és szakmailag megérteni.
Fejlesztő visszajelzés
A pedagógus/ a pedagóguscsoport vagy az iskola vezetői szeretnék az éppen megfelelő/ nekik való vagy akár iskolai szinten vagy egyénileg kezdeményezett (ön)fejlesztéshez (innovációhoz) megadni a támogatást a pedagógusoknak, hogy azok sikeresebben végezhessék munkájukat.
A tantestület vagy egy konkrét pedagógus együttműködésbeli és szakmai erényeinek kiszűrése: azt keressük, hogy melyik az a kiemelkedő, éppenséggel megbízható tényező, amire a fejlesztési, továbbfejlesztési vagy egyenesen innovációs folyamatot építeni lehet.
A tantestület vagy egy konkrét pedagógus együttműködésbeli és szakmai nehézségeinek kiszűrése: azt keressük, melyik az a komponens, amelyik gyengébb a kívánatosnál, vagy egyenesen hiányzik a tanításból, s aminek javítása pozitív hatással lesz a tanítási folyamatra, a diákok teljesítőképességére, eredményességére, iskolába járási kedvére.
Összegző értékelés
Szeretnénk megvonni az eltelt idő/ a befejeződő projekt/ a konkrét fejlesztő beavatkozás mérlegét; szeretnénk tudni, mennyit fejlődött a tantestület/ a pedagógus szakmai-pedagógiai kultúrája; ki mire jutott/ mire jutottunk az előre eltervezett eredményekhez és szándékolt hatásokhoz illetve az elvárásokhoz képest.
Ki hogyan tanít, kinek milyen a tanítási teljesítménye? Ki mennyit fejlődött szakmailag az adott időszakban? Mit értünk el a fejlesztő beavatkozásainkkal? Mennyit változott az osztály tanulási hajlandósága? Hová jutottunk el a kiinduló állapothoz képest?
A konkrét tantestület vagy pedagógus tanórai magatartásának és szakmai teljesítményének minősítő értékelése: azt kívánjuk megállapítani, hogy adott időpillanatig, szakmai fordulópontig, tanévbeli határnapig egyéb előre definiált mérföldkőig hová jutott el, illetve mire jutott a tantestület vagy az adott pedagógus a szakma gyakorlásában.
A tanári munka és a tehetséggondozás az eddigieknél is magasabb szintre emelése volt a cél.