A STEP 21
A STEP 21 modell
A STEP 21 modell eredeti hazai iskolafejlesztési megközelítés, amely valóságos intézményi gyakorlat alapján, hosszú évek tanácsadói munkája nyomán jött létre.
A modell kevés elemszámú, konceptuálisan megalapozott, átfogó, egységes értékelési keretrendszer, amely bármely iskolafok ill. iskolatípus és pedagógiai alternatíva különféle szintű folyamatainak, tevékenységeinek, szakmai és szervezeti szereplőinek diagnosztizálására, a diagnózisokra épülő fejlesztő visszajelzésekre, sőt – megfelelő feltételek teljesítése esetén –szummatív értékelésére (szakaszzáró értékelésére vagy minősítésére) is alkalmas.
Tartalom
A STEP 21 tanóra-diagnosztika
A STEP 21 modell a közoktatáson belül iskolafejlesztésre vagy éppen a tanítás minőségének megismerésére egyformán alkalmazható. A tanóra-diagnosztikai alkalmazás a modell 3×7 (21) társadalmilag releváns értékkritériumán alapul. Indikátorrendszere a következőképpen rétegződik:
- Társadalmilag releváns teljesítmény-értékelési kritériumok: arról szólnak, hogy összességében, akár laikusként is – milyennek tartjuk a pedagógust, az iskolát;
- Szakmailag releváns teljesítmény-ellenőrzési kritériumok: arról szólnak, hogy mi lenne az ideális, azaz, hogy a szakma szabályai szerint mit és hogyan kellene csinálnia a pedagógusnak, az iskolának;
- Iskolai szinten releváns teljesítménymutatók: arról szólnak, hogy ténylegesen mit várnak el a pedagógustól/ az iskolától – avagy, hogy mit tekintenek az adott iskolában Pedagógiai Program-azonosnak;
- Pedagógus-szinten releváns teljesítmény-indikátorok: arról szólnak, hogy tulajdonképpen mit tesz az adott pedagógus vagy iskola – azaz, hogy tulajdonképpen mi, hogyan történik a konkrét tanítási folyamatban.
Egy érzékletes példa az indikátorrendszer felépülését illusztráló értékelő kijelentésre:
A pedagógus
- hatékonyan irányítja a tanórát: (társadalmi elvárás)
- adekvát tanulásszervezési eljárást alkalmaz (szakmai követelmény)
- differenciált csoportmunkában (iskolai norma)
- személyre szabottan segíti lemaradó tanítványai felzárkózását (egyéni teljesítmény)
A STEP 21 szoftver
Ízelítő néhány személyre szabott óvodai és iskolai tanóra-diagnózisból, amelyek a pedagógusok fejlesztő értékelése céljából készültek:
Mire jó a STEP 21 tanóra-diagnózis?
Segít abban, hogy megismerjük és jobban megértsük saját pedagógiai tevékenységünk szakmai és emberi összetevőit:
- feltárja számunkra, hogy tanórai magatartásunk és szakmai tevékenységünk hogyan hat a konkrét iskolai osztály konkrét tanítási órájának milyenségére és minőségére, azon belül is a diákok magatartására és tanulására;
- rámutat arra, hogy milyen magatartásbeli és szakmai komponenseket érdemes megtartanunk, illetve melyeket célszerű korrigálnunk, megváltoztatnunk, lecserélnünk.
A STEP 21 alapú tanóra-diagnózis hozzájárul ahhoz, hogy szakmai munkánkra mint a folyamatos fejlődés, önfejlesztés, innovativitás melegágyára tekintsünk, amely:
- segít beazonosítani, milyen módszertani lehetőségek állnak rendelkezésünkre, melyek illenek vagy állhatnak hozzánk közel;
- javaslatot ad, hogy pedagógusként milyen konkrét kis lépésekkel érdemes elkezdenünk a változást, változtatást.
Összességében: a STEP 21 tanóra-diagnózis visszaadja a hitünket abban, hogy a tanítás – mesterség, amely tanulható, sőt megtanulható!