A STEP 21

A STEP 21 modell

A STEP 21 modell eredeti hazai iskolafejlesztési megközelítés, amely valóságos intézményi gyakorlat alapján, hosszú évek tanácsadói munkája nyomán jött létre.

A modell kevés elemszámú, konceptuálisan megalapozott, átfogó, egységes értékelési keretrendszer, amely bármely iskolafok ill. iskolatípus és pedagógiai alternatíva különféle szintű folyamatainak, tevékenységeinek, szakmai és szervezeti szereplőinek diagnosztizálására, a diagnózisokra épülő fejlesztő visszajelzésekre, sőt – megfelelő feltételek teljesítése esetén –szummatív értékelésére (szakaszzáró értékelésére vagy minősítésére) is alkalmas.

Tartalom

A STEP 21 tanóra-diagnosztika

A STEP 21 modell a közoktatáson belül iskolafejlesztésre vagy éppen a tanítás minőségének megismerésére egyformán alkalmazható. A tanóra-diagnosztikai alkalmazás a modell 3×7 (21) társadalmilag releváns értékkritériumán alapul. Indikátorrendszere a következőképpen rétegződik:

  • Társadalmilag releváns teljesítmény-értékelési kritériumok: arról szólnak, hogy összességében, akár laikusként is – milyennek tartjuk a pedagógust, az iskolát;
  • Szakmailag releváns teljesítmény-ellenőrzési kritériumok: arról szólnak, hogy mi lenne az ideális, azaz, hogy a szakma szabályai szerint mit és hogyan kellene csinálnia a pedagógusnak, az iskolának;
  • Iskolai szinten releváns teljesítménymutatók: arról szólnak, hogy ténylegesen  mit várnak el a pedagógustól/ az  iskolától  – avagy, hogy mit tekintenek az adott iskolában Pedagógiai Program-azonosnak;
  • Pedagógus-szinten releváns teljesítmény-indikátorok: arról szólnak, hogy tulajdonképpen mit tesz az adott pedagógus vagy iskola – azaz, hogy tulajdonképpen mi, hogyan történik a konkrét tanítási folyamatban.

Egy érzékletes példa az indikátorrendszer felépülését illusztráló értékelő kijelentésre:

A pedagógus

  1. hatékonyan irányítja a tanórát: (társadalmi elvárás)
  2. adekvát tanulásszervezési eljárást alkalmaz (szakmai követelmény)
  3. differenciált csoportmunkában (iskolai norma)
  4. személyre szabottan segíti lemaradó tanítványai felzárkózását (egyéni teljesítmény)

A STEP 21 szoftver

Ízelítő néhány személyre szabott óvodai és iskolai tanóra-diagnózisból, amelyek a pedagógusok fejlesztő értékelése céljából készültek:

Mire jó a STEP 21 tanóra-diagnózis?

Segít abban, hogy megismerjük és jobban megértsük saját pedagógiai tevékenységünk szakmai és emberi összetevőit:

  • feltárja számunkra, hogy tanórai magatartásunk és szakmai tevékenységünk hogyan hat a konkrét iskolai osztály konkrét tanítási órájának milyenségére és minőségére, azon belül is a diákok magatartására és tanulására;
  • rámutat arra, hogy milyen magatartásbeli és szakmai komponenseket érdemes megtartanunk, illetve melyeket célszerű korrigálnunk, megváltoztatnunk, lecserélnünk.

A STEP 21 alapú tanóra-diagnózis hozzájárul ahhoz, hogy szakmai munkánkra mint a folyamatos fejlődés, önfejlesztés, innovativitás melegágyára tekintsünk, amely:

  • segít beazonosítani, milyen módszertani lehetőségek állnak rendelkezésünkre, melyek illenek vagy állhatnak hozzánk közel;
  • javaslatot ad, hogy pedagógusként milyen konkrét kis lépésekkel érdemes elkezdenünk a változást, változtatást.

Összességében: a STEP 21 tanóra-diagnózis visszaadja a hitünket abban, hogy a tanítás – mesterség, amely tanulható, sőt megtanulható!