Látványtervezés

A látványtervezésről beszéltünk, ezért leírok pár dolgot. Elnézést kérek, ha sok, nehezen érthető, esetleg esetleg kritikus.

A látványtervezést azért nem hirdetem és ajánlom egyéni vállalkozóknak, mert egyrészt tapasztalatom szerint költsége nincs arányban bevételeikkel, másrészt nehezen fogadják el, hogy a felhasználók ízlése teljesen más, mint a sajátjuk. Azt is nehéz elfogadni, hogy

minden olyannak az Interneten, melynek nincs gyakorlati haszna, kára van!

Azaz minden színnek, formának, objektumnak, még egy vonalnak, kerekítésnek, margónak, árnyéknak is. (Ha nincs meghatározott gyakorlati haszna, nem használjuk.)

Vállalunk UI és UX tervezést, de kizárólag komplett vállalkozói arculat megléte, vagy készítése mellett. Az arculat alatt nem látvány elemeket értek, hanem jelzőket, jellemzőket, érzéseket, hatásokat és ezek kiváltásának eszközeit (alapból egy hónapos elemzés előzi meg). A látvány csak eszköz, önmagában, öncélúan a látvány káros, általában nem azokat a hatásokat váltja ki, melyekre szükségünk van.

Webes látványtervezés azaz az UI és az UX:

UX:

Ez az egyszerű, kényelmes, gyors és kellemes élményt nyújtó használatot jelenti.

UI

A design megtervezése. Összhangban a felhasználói élménnyel, azt támogatva és nem hátráltatva. (Minden olyannak az Interneten, melynek nincs gyakorlati haszna, kára van!)

Pixelek és képek

Régen:

  • Minden monitor pixel közel egyforma milliméter  méretű volt, így a pixellel ugyanúgy lehetett dolgozni mint a papírral, milliméterben méretezve. (Lehetett DPI -vel számolni.)
  • Nem volt megoldott a vektoros megjelenítés, így a grafikákat is fotóként jelenítettük meg.
  • Mivel volt egy pixelrács, ezért minden objektumnak fix pozíciója lehetett ezen „lapon”, azaz a lap bal felső sarkához  lehetett viszonyítani helyzetét. (Kezdetben ezért is volt minden weboldal balra felülre igazítva.)

Ma:

  • Minden kijelző más és más pixel felbontású.
  • A kijelzők pixel mérete (egy pixel) milliméterben más és más. (Így egy 900 pixeles kép monitoron lehet 100 cm, míg egy másik monitoron csak 5 cm.)
  • A kijelzők magasságának és szélességének aránya is más és más. Ezért már egyetlen pixeles objektum (pl.: fotó) is ellehetetleníti, hogy a hagyományos design szerint tervezzünk. (Bár mérete egy fotónak változhat, de arányai nem).  Azaz a legtöbb objektum helyzetét az előző objektumhoz viszonyítva adjuk meg!

*

A százalékos megjelenítés hátránya:

  • Már két fix pixel méretű objektumot sem lehet úgy egymáshoz illeszteni, hogy azok egymáshoz viszonyítva mindig ugyanúgy nézzenek ki. (Az Educontrol jelenlegi fejléc háttérképe 5 különböző objektum lenne.)
  • Ha pixeles és százalékos méretezést együtt használunk egy weboldalon, az bizonyos felbontású monitorokon teljesen széteshet.

Grafikák megjelenítéséhez sem célszerű pixeles megoldást használni. Ha előre elkészített grafikára van szükség, az SVG formátumú. (Vektor alapú, ezáltal sokkal kisebb tárhelyet foglal, sokkal gyorsabban töltődik be.)

Van itt valaki?